Ondernemen

Een bedrijf starten / ondernemingsvormen
Meer informatie?
Een bedrijf starten / ondernemingsvormen
Bij het oprichten van een eenmanszaak heeft u ons niet nodig. Bij alle andere ondernemingsvormen stellen wij graag een oprichtingsakte voor u op!
  1. Zakelijk
  2. Ondernemen
  3. Een bedrijf starten / ondernemingsvormen

We zetten de belangrijkste ondernemingsvormen voor u op een rijtje:

Eenmanszaak
Besloten vennootschap (bv)
Naamloze vennootschap (nv)
Maatschap
Vennootschap onder firma (vof)
Commanditaire vennootschap (cv)

  • Uw privésituatie maar ook de wettelijke en fiscale regels kunnen van invloed zijn op de rechtsvorm die het beste bij uw bedrijf past.
  • De rechtsvorm hangt ook af van hoe u de aansprakelijkheid wilt regelen, of u met anderen wilt samenwerken en wat belastingtechnisch interessant is.
  • Uw keuze heeft gevolgen voor uw opvolging in het bedrijf en voor het erfrecht.
  • Welke rechtsvorm voor u het meest geschikt is?
  • We zijn juridisch, fiscaal en economisch onderlegd en hebben ruime ervaring in diverse branches. Door die combinatie zijn we in staat om u zowel breed als specialistisch te adviseren, zodat u een weloverwogen keuze kunt maken.
  • We geven advies op maat en stellen de daarbij behorende documenten op.
  • Vaak vindt ons advies in afstemming plaats met uw fiscalist of accountant. Iedere specialist levert daarbij de kennis uit zijn vakgebied. Dit levert een compleet beeld op.

Waarom een oprichtingsakte?

  • De oprichting van een eenmanszaak is vormvrij. Dat betekent dat u geen oprichtingsakte hoeft te laten maken en geen statuten nodig heeft.
  • Bij de andere rechtsvormen van uw op te richten bedrijf, dienen er statuten of een overeenkomst te worden opgesteld, die notarieel vastgelegd worden in de oprichtingsakte. Wij begeleiden u graag hierbij.
  • Wanneer er in de loop der tijd zaken veranderen, moeten de statuten of de overeenkomst via de notaris gewijzigd worden:
    – Als de rechtsvorm van uw onderneming verandert. Bijvoorbeeld wanneer de eenmanszaak een BV wordt.
    – Indien u andere bedrijfsactiviteiten gaat verrichten dan eerder vastgelegd.
    – Bij naamsverandering van het bedrijf.
    – Bij groei van de onderneming wanneer daarbij het aandelenkapitaal wijzigt.
    – Bij het wijzigen van de statutaire zetel (De vestigingsplaats van de onderneming).
    – Bij de nominale waarde van uw aandelen.
  • Goed om te weten: Wij verzorgen de inschrijving van de wijzigingen in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel

Belangrijk:

Vergeet niet uw statuten te wijzigen wanneer deze zijn opgesteld vóór 1 oktober 2012. Anders profiteert u niet zonder meer van de voordelen van de nieuwe wetgeving.

Meer informatie? Wilt u meer hierover weten, vul dan hier ons contactformulier in. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.